آتش باش

در این بلاگ از سیستم های گرمایشی مختلفی که به صورت روزمره در حال استفاده هستن صحبت خواهم کرد و تجربه ی خودم در استفاده از اونها را با شما در میان خواهم گذاشت.

آتش باش

در این بلاگ از سیستم های گرمایشی مختلفی که به صورت روزمره در حال استفاده هستن صحبت خواهم کرد و تجربه ی خودم در استفاده از اونها را با شما در میان خواهم گذاشت.

۲ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

استفاده از بخاری در گلخانه ها به دلیل نیاز به تامین دمای مورد نیاز گیاهان امری بسیار ضروری می باشد. از این رو توصیه میشود پیش از اقدام به راه اندازی گلخانه در مورد بخاری گلخانه مورد نیاز و یا به طور کلی سیستم گرمایشی مورد نیاز توجه ویژه ای داشته باشید و پیش از ساخت سازه ی گلخانه تکلیف محل قرار گیری یا نوع سیستم گرمایشی را مشخص کرده باشید.

از سویی دیگر استفاده از سیستم های گرمایشی مناسب نیز بستگی به نوع گیاهان و کاربری سالن پرورش دارد. در برخی از سالن ها ، بخصوص در سالن های پرورشی بسیار بزرگ استفاده از بخاری نمیتواند گرمای مورد نیاز سالن را تامین کند مگراینکه تعداد بخاری زیادی بدین منظور استفاده شود. از این رو در چنین مواقعی به جای استفاده از بخاری گلخانه از سیستم های مخصوصی استفاده میشود که بخار گرم را توسط لوله هایی مخصوص در داخل سالن پخش میکنند . این بخار سپس توسط فن های مخصوصی که کار گذاشته شده است به صورت کامل در داخل سالن پخش میشود.

بخاری گلخانه مناسب چه ویژگی های باید داشته باشد ؟

یکی از مهمترین پرسش های گلخانه داران ، مواردی است که در خرید بخاری گلخانه باید بررسی شود . اینکه بخاری چه استانداردهایی باید داشته باشد و چه مواردی می تواند برای گیاهان مضر باشد ؟

- اولین مورد توجه به عدم انتشار آلاینده در داخل سالن می باشد. آلاینده ها سبب خفگی گیاهان شده و به صورت مستقیمی در حیات آنها تاثیر می گذارند. اگر الاینده های تولیدی توسط بخاری ها در داخل سالن های پرورش منتشر شوند در مدتی بسیار کوتاه سبب بوجود آمدن آسیب های بسیاری بر روی گیاه خواهند شد و از این رو می توانند هزینه های بسیاری را برای کاربران بتراشند.

انواع جت هیتر ها حتی نمونه هایی که دودکش دار نیز هستند به دلیل اینکه مقداری از گازهای مضر را وارد جو سالن می کنند برای سالن های گلخانه ای اصلا مناسب نبوده و نباید استفاده شوند.

بخاری های سنتی نیز چنین مشکلی را ایجاد میکنند . این بخاری ها هم به دلیل عدم طراحی دقیق و همینطور مصرف انرژی بی رویه و غیر استاندارد مشکلات بسیاری را برای گیاهان بوجود آورده و در پایان سبب از بین رفتن گیاهان خواهند شد. بنابراین پیشنهاد میشود از این نوع بخاری ها ه استفاده نشود.

در سالن های پرورش و نگهداری از گیاهان که مساحت بسیار بالایی ندارند می توان از هیترهای مخصوصی به نام هیترهای کابینتی استفاده کرد . این نوع از هیترها به صورت کامل هوای گرم و پاک تولید میکنند و از این رو بهترین انتخاب برای استفاده در سالن های گلخانه ای هستند. اندازه های مختلف این هیتر ها و امکان حمل و نقل آسان آنها در کنار امکان استفاده از سوخت های مختلف همچون گاز و گازوئیل و برق ، استفاده از این دستگاه ها را بسیار به صرفه کرده است.

برخی از این دستگاه ها از سیستم دوگانه سوز برای سوخت خود مصرف می کنند و از این رو می توان از انها در شرایط نگهداری مختلفی استفاده کرد.

  • محمد محسنی
  • ۰
  • ۰

با شروع فصل سرما، نیاز به استفاده از ابزارهای گرمایشی در سالن های پرورش طیور اهمیت بسیاری پیدا میکند . با توجه به حساسیت بالای بدن طیور به سرما و هزینه های بالای درمان پس از سرماخوردگی و ... نیاز است که پیش از ابتلا به سرماخوردگی اقدامات لازم برای جلوگیری از این مورد انجام گیرد. از این رو بهتر است پیش از شروع فصل سرما اقدام به تهیه تجهیزات مخصوص گرمایشی کنید.

البته اصول این امر بخصوص در مرغداری های بزرگ ، تهیه ، تعمیر و سرویس تجهیزات سرمایشی پیش از شروع فصل سرد سال می باشد .

از جمله ابزارهای مورد استفاده در سالن های پرورش طیور برای تامین گرما میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

هیتر :

هیتر مرغداری اولین انتخاب بخصوص برای سالن های کوچک نگهداری از طیور می باشد. از جمله ویژگی های هیتر می توان به تولید گرما کاملا پاک ، عدم انتقال الودگی به محیط ، داشتن فن به جهت انتشار هوا در محیط و ...اشاره کرد.

این دستگاه ها می توانند ویژگی های مختلفی داشته باشند که همین امر سبب ایجاد تفاوت در قیمت هیتر مرغداری خریداری شده خواهد شد. در ادامه به بررسی برخی از این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

بدنه : از جمله مواردی که در قیمت هیتر مرغداری تاثیر میگذارد بدنه است. اگر بدنه دستگاه از استیل نگیر ساخته شود قیمت تمام شده ی ان افزایش پیدا میکند. این امر همینطور در افزایش طول عمر دستگاه نیز به صورت مستقیمی تاثیر گذار خواهد بود. به دلیل وجود رطوبت در سالن های مرغداری داشتن بدنه ای مقاوم بسیار مهم می باشد چراکه اگر مقاومت دستگاه مناسب نباشد امکان کاهش طول عمر و اسیب دیدن سریع دستگاه بسیار محتمل خواهد بود.

جت هیتر :

جت هیتر ها با توجه به ویژگی هایی که دارند بخصوص برای سالن های پرورش طیوری که دارای سیستم تهویه مناسب می باشند بهترین گزینه هستند .

این نوع از هیتر ها به صورت موشکی بوده و پرتاب هوای بیشتری دارند . از سویی دیگر به دلیل اینکه جت هیتر مرغداری امکان قرار گرفت به صورت اویزان از سقف را دارند، در نتیجه بهترین گزینه برای جلوگیری از بهم خوردگی نظم ابخوری ها و دانخوری ها هستند و میزان بهره وری بالایی را ارائه خواهند داد.

جت هیترها به دو شکل در دسترس می باشند، یکی جت هیترهای استیل هستند که طول عمر بالایی دارند و دیگری جت هیترهای گالوانیزه . هیتر های گالوانیزه اگر با رنگ پودری اندود شده باشند ، طول عمری بالا خواهند داشت و در غیر این صورت عمرشان کم خواهد بود.

نتیجه گیری :

در انتخاب صحیح هیتر و جت هیتر حتما به میزان قدرت مورد نیاز برای سالن خود توجه کنید . در صورتی که دستگاهی ضعیف خریداری شود هم به دلیل عدم توانایی دستگاه در گرمایش مناسب و هم به دلیل زیان مادی ناشی از ایجاد بیماری در طیور ، پرورش دهنده زیان خواهد کرد.

از طرفی اگر دستگاه توان گرمایشی بیش از حدی داشته باشد، مصرف انرژی بیش از حد بالا رفته و بهره ی کلی و راندمان کاهش خواهد یافت و حتی امکان گرمازدگی نیز و ایجاد هزینه های جانبی هم بوجود خواهد امد.

از این رو پیشنهاد میشود پیش از انتخاب توجه ویژه ای به نوع و ظرفیت گرمایشی دستگاه داشته باشید و دستگاهی متناسب با شرایط محیطی خود انتخاب کنید.

  • محمد محسنی