آتش باش

در این بلاگ از سیستم های گرمایشی مختلفی که به صورت روزمره در حال استفاده هستن صحبت خواهم کرد و تجربه ی خودم در استفاده از اونها را با شما در میان خواهم گذاشت.

آتش باش

در این بلاگ از سیستم های گرمایشی مختلفی که به صورت روزمره در حال استفاده هستن صحبت خواهم کرد و تجربه ی خودم در استفاده از اونها را با شما در میان خواهم گذاشت.

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

با کاهش دمای هوا استفاده از ابزارهای گرمایشی در محیط های مختلف امری ضروری می باشد. بخصوص در محیط هایی که با کاهش هوا امکان کاهش راندمان عملکردی وجود داشته یا مشکلات دیگری می تواند رخ دهد ، گرما سازی بسیار پر اهمیت می باشد. در این بین عدم دسترسی به سوخت های مختلف همچون سوخت گازوئیل و یا گاز ممکن است بسیاری از کسب و کار ها را با مشکل مواجه کند. از این رو سعی کرده این در مقاله به بررسی امکان استفاده از تجهیزات برقی برای گرمایش سالن ها خواهیم پرداخت .

وقتی که سخن از بخاری برقی میشود دید عموم به سمت بخاری های کوچکی می رود که بیشتر در دهه 70 و اوایل دهه 80 برای تولید گرما مورد استفاده قرار میگرفت . بخاری هایی که دارای 3 شاخه شیشه ای المنت بودند و اتفاقا گرمای بسیار کمی هم تولید میکردند !

اما ورود تکنولوژی و افزایش تعداد تولید کننده ی این دستگاه ها ، سبب تولید دستگاه هایی با کیفیت بسیار بالا شد. دستگاه هایی که توان تولید گرمای یک سالن بزرگ را در چند دقیقه داشتند و از طرفی دیگر به اندازه ی نصب یک بخاری برقی بزرگ نیز انرژی مصرف می کردند.

بخاری های برقی صنعتی و نیمه صنعتی امروزی دارای المنت های مخصوص و کم مصرفی هستند که بیشتر فلزی بوده و طول عمر بسیار بالاتری نسبت به المنت های شیشه ای دارند. از سویی دیگر مهمترین مولفه در این دستگاه ها استفاده از فن در دستگاه می باشد. فن های قدرتمند موجود در این دستگاه ها امکان گرمای تولیدی توسط المنت ها را با قدرتی بالا به محیط بیرون منتقل می کنند. این انتقال تا زمان خنک شدن المنت صورت میگیرد که بدین معنی می باشد که فن حتی با خاموش شدن المنت هم خاموش نشده و تا دمای المنت را به حداقل نرساند با قدرت بالایی به کارش ادامه خواهد داد.

بخاری برقی های جدید دارای چند سنسور می باشند . یک سنسور که بر روی ترموستاتی در بیرون از دستگاه نصب می شود ، قابلیت اندازه گیری دمای محیط را دارد. کاربر یک دما به ترموستات داده و محدوده ی دما را نیز مشخص می کند. برای مثال دما را 29 و محدوده را 2 درجه در نظر میگیرد. بدین ترتیب دستگاه شروع به کار کرده و تا زدمانی که دما را به 31 نرساند متوقف نخواهد شد. پس از اینکه دما به 31 درجه رسید ، ترموستات فرمان توقف عملکرد دستگاه را میدهد و المنت ها خاموش میشوند. سپس دستگاه تا زمانی که دمای محیط به 27 نرسد در حالت استندبای خواهد ماند. با رسیدن دمای محیط به 27 درجه ، ترموستات دستگاه را روشن کرده و المنت ها مجددا تولید گرما می کنند.

این فرایند از جمله روش های بسیار مناسب برای کاهش مصرف انرژی توسط هیتر می باشد .

یک ترموستات ایمنی نیز در داخل دستگاه وجود دارد که دمای المنت ها را به صورت لحظه ای رسد کرده و در صورت افزایش بیش از حد دما ، اقدام به قطع برق المنت کرده و از آسیب های احتمالی به دستگاه جلوگیری میکند.

  • محمد محسنی
  • ۰
  • ۰

انتخاب و خرید یک بخاری برقی برای اتاق نیازمند توجه به برخی نکات می باشد که از خرید بیهوده و از دست رفتن هزینه ی اضافی جلوگیری کند .

راهنمای خرید بخاری برقی برای اتاق :

بخاری برقی ها از جمله ابزارهایی می باشند که به صورت گسترده ای در کشورهای پیشرفته و بخصوص اروپایی استفاده میشوند. دلیل این امر عدم دسترسی به منابع گازی و کاهش وابستگی به این نوع از انرژی فسیلی می باشد . بخاری های برقی امروزی نسبت به نمونه های قدیمی تفاوت های بسیاری دارند و پیشرفت های بسیاری در قسمت های مختلف انها ایجاد شده است.

از جمله ی این پیشرفت ها می توان به پیشرفت در بخش تولید المنت های کم مصرف اشاره کرد . المنت های امروزی مصرف انرژی پایین و در مقابل تولید انرژی بالایی دارند. این مورد از جمله مهمترین مواردی می باشد که در انتخاب یک هیتر برقی خانگی مورد توجه قرار میگیرد چرا که هزینه های برق ناشی از این مورد در دستگاه های عادی بسیار بالا بوده و به گونه ای می توان گفت به صرفه نمی باشد.

بخاری برقی های امروزی دارای فن می باشند . خرید بخاری برقی که فن نداشته باشد به نوعی اتلاف هزینه می باشد. فن سبب می شود گرمای تولیدی توسط بخاری به خوبی و با سرعت بیشتری در محیط منتقل شده و گرمای ایجاد شده سریعتر محیط را گرم کند. بخاری برقی های فن دار غالبا یک یا چند فن در پشت خود دارند. پیشنهاد میشود چنین دستگاه هایی روی دیوار نصب نشوند چرا که ممکن است فن توان کشش مناسب هوا را به دلیل دیوار پشتش نداشته باشد.

فن هوا را از پشت گرفته و با فشار به سمت المنت ها پرتاب میکند. پرتابه ی فن هرچقدر که زیاد باشد همانقدر در انتقال سریع گرما موثرتر خواهد بود.

بسیاری از فن ها بخصوص در دستگاه های صنعتی و مدرنتر به گونه ای طراحی میشوند که بلافاصله پس از خاموش شدن المنت خاموش نمی شوند و تا زمانی که المنت گرم است به کار خود ادامه میدهند. بدین ترتیب گرمای المنت تا اخرین مقدار به محیط منتقل شده و هیچ انرژی گرمایی هدر نمیرود. همچنین ترموستات های گرماییی موجود در این نوع از دستگاه ها دما را به صورت اتوماتیک تنظیم میکنند.

برای مثال کاربری دمای مناسب را 29 درجه تنظیم کرده است و دامنه ی دمایی را نیز 4 درجه . در نتیجه در صورتی که دمای محیط به 29+4 درجه یعنی 33 درجه برسد ، ترموستات المنت را قطع می کند. قطع کردن المنت همانطور که گفتیم با قطع شدن فن همزمان نیست و فن به کار خود ادامه خواهد داد.

سپس تا پایین امدن دمای محیط به 29-4 یعنی 25 درجه دستگاه به حالت آماده به کار میرد. با رد شدن دما از این مقدار مجددا المنت ها و فن روشن شده و دمای محیط گرم میشود . این امر هم در کاهش مصرف ارنژی و هم افزایش طول عمر دستگاه نقش بسزایی خواهد داشت.

قیمت دستگاه بخاری برقی خانگی :

سعی کنید قیمت را فدای کیفیت دستگاه نکنید، دستگاه های خانگی ممکن است به نظر قیمت پایینی داشته باشند ولی اگر میخواهید که از تکنولوژی های مختلف استفاده کرده و دستگاهی خریداری کنید که برای چند سال قابل استفاده باشد، حتما توجه ویژه ای به کیفیت دستگاه کرده و دستگاهی با کیفیت بالا تهیه کنید.

  • محمد محسنی
  • ۰
  • ۰

راه اندازی کسب و کارهای زودبازده نیازمند اشنایی اولیه ی افراد متقاضی با این نوع از کسب و کارها می باشد. شناسایی کسب و کارهایی که بازار هدف گسترده ای دارند، میتواند تاثیر بسزایی در سرعت بخشیدن به رونق آن کسب و کارها شود. در این مقاله در مورد سالن پرورش قارچ و تجهیزات مورد نیاز این سالن صحبت خواهیم کرد.

جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی برای پرورش سالن قارچ در صورت داشتن پیش زمینه هایی مناسب وام های بلند مدت پرداخت میکند که می توانید با استفاده از آن وام های اقدام به خرید تجهیزات سالن قارچ کنید و سالنی مجهز برای خود ایجاد کنید.

تجهیزات مورد استفاده در سالن پرورش قارچ :

- میزهای کشت :

کشت قارچ های دکمه ای بر روی سینی هایی بزرگ که روی میزهای فلزی یا چوبی قرار داده میشود انجام میگیرد . با توجه به رطوبت بسیار بالایی که در سالن های پرورش قارچ وجود دارد، استفاده از میزهایی مقاوم در مقابل زنگ زدگی ، امکان استفاده ی طولانی مدت از آن ها فراهم خواهد کرد . از این رو اولین پیشنهاد توجه به کیفیت بدنه ی میزهای سالن پرورش قارچ می باشد .

استیل بهترین انتخاب برای این میزها می باشد .

زنگ زدگی بدنه ی فلزی علاوه بر افزایش هزینه های تولید ، میتواند سبب ایجاد الودگی در محیط شده که تاثیر بسزایی در کاهش راندمان دستگاه خواهد داشت.

در این سالن ها سعی کنید از پایه های چوبی استفاده نکنید. اولا پایه های چوبی در مقابل رطوبت مقاومت بسیار پایینی دارند و دچار پوسیدگی میشوند. از سویی دیگر رطوبت بسیاری هم جذب میکنن و هزینه ی تولید رطوبت را افزایش میدهند. از این رو استفاده از انها به صرفه نیست .

- سیستم های تولید رطوبت :

رطوبت را میتوان مهمترین عنصر در تولید قارچ دکمه ای نامید . رطوبت بالا در سالن های پرورش قارچ از مهمترین عواملی می باشد که عدم توجه به آن میتواند سبب کاهش شدید راندمان سالن پرورش شود.

رطوبت را بسته به نوع سالن از روش های مختلفی می توان تولید کرد. استفاده از رطوبت ساز های نازلی بهترین نوع رطوبت سازی برای سالن قارچ می باشد. رطوبت ساز نازلی دارای نازل هایی مخصوص می باشد که در قسمت های مختلف سالن وصل میشود. سپس با استفاده از پمپ مخصوص ، اب در داخل لوله ها جریان پیدا کرده و نازل ها اب را به صورت مه در سالن پخش می کنند. این نوع رطوبت رسانی با توجه به تحت کنترل بودن کامل سیستم توسط یوزر و همینطور امکان استفاده از رطوبت در تمامی قسمت های سالن ، بهترین گزینه برای سالن های پرورش است .

در برخی از سالن ها از رطوبت ساز های پروانه ای نیز استفاده میشود. در این رطوبت سازها، همچون کولر آبی ، اب توسط پمپ به داخل محفظه منتقل میشود . در داخل محفظه یک فن قدرتمند و بزرگ وجود دارد که با سرعتی بسیار بالا در حال گردش است. وقتی قطرات اب به پروانه برخورد میکنند، به دلیل سرعت بسیار بالای پروانه، قطرات به صورت مه در داخل سالن پخش میشوند.

استفاده از رطوبت ساز های التراسونیک که با استفاده از امواج و نیروی برق اب را به رطوبت تبدیل میکنند نیز بخصوص در سالن های کوچک امکان پذیر می باشند. این دستگاه های دارای پیزوهای برقی مخصوصی می باشند که امکان تولید سریع رطوبت را برای سالن مهیا میکنند.

  • محمد محسنی