آتش باش

در این بلاگ از سیستم های گرمایشی مختلفی که به صورت روزمره در حال استفاده هستن صحبت خواهم کرد و تجربه ی خودم در استفاده از اونها را با شما در میان خواهم گذاشت.

آتش باش

در این بلاگ از سیستم های گرمایشی مختلفی که به صورت روزمره در حال استفاده هستن صحبت خواهم کرد و تجربه ی خودم در استفاده از اونها را با شما در میان خواهم گذاشت.

۱ مطلب در شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

امسال پس از تلاش فراوان تونستم در اواخر بهار یک گلخونه نقلی و حرفه ای بالای سقف خونه راه اندازی کنم . البته فرایند طراحی و خرید تجهیزات و صحبت با متخصصان خودش 4 ماه زمان برد و مراحل آماده سازی هم در 15 روز تموم شد.

 

مهمترین چیزی که من در نظر گرفته بودم انتخاب یک سازه ی مناسب بود چونکه همسایه های اطراف نیز ساختمانی هم سطح ساختمان ما دارند و در صورتی که با شدید وزش پیدا کنه امکان ایجاد مشکل برای گلخانه خیلی زیاد میشود.

بدین منظور شاسی کلی گلخانه به ستون های ساختمان جوش داده شده تا مقاومت اون در حداکثر مقدار خودش قرار بگیره .

سیستم امنیتی خوبی برای دستگاه انتخاب کردم و با استفاده از اون میشه به صورت لحظه ای هم از نظر دما و رطوبت و هم از نظر عبور و مرور گلخانه رو زیر نظر گرفت.

در فصل تابستان خیال راحت بود ، چون گلخونه من گلخونه ی کاکتوس هست و انواع کاکتوس های گرما دوست داخلش قرار دارن . از این رو با باز کردن پنجره و کار کردن دو تا فن سیستم تهویه به بهترین شکل ممکنه کار میکرد و مشکلی برای گیاهان وجود نداشت.

البته توجه کنید که من از ابتدای تیر ماه تا اواسط شهریور که آفتاب شدیدا سوزان هست ، یه شید 50 درصد با رنگ سبز روی سقف کشیدم تا گلها آفتاب سوز نشن و از بین نرن . اواسط شهریور برش داشتم چون هوا رو به خنکی بود.

ولی مهمترین مسئله الان تامین گرمایش گلخونه در فصل سرد هست. هوای منطقه ی ما به گونه ای هست که ممکنه شب تا منفی 15 درجه هم برسه ، از این رو باید سیستم گرمایش قوی ای انتخاب بشه.

یکی از مهمترین تصمیم ها اینه که سیستم گرمایشی در وهله ی اول برقی نباشه ! در ثانی سیستم اتوماتیک باشه.

برقی بودن هزینه ی کلی گلخونه رو شدید بالا میبره و ممکنه قطعی برق سبب آسیب جدی به گیاهان بشه . برای همین تصمیم خرید یک هیتر گلخانه گازی هست. هیتر گلخانه اندازه های مختلفی داره که برای من یه مدل ایستاده و ساده کفاف میده . این مدل حتما باید فن داشته باشه. فن دستگاه سبب میشه که گرما به خوبی در محیط بچرخه و همه جا رو گرم کنه.

گاز ارزون هست ، سیستم هیترهای گازی خوب هم به گونه ای هست که همه ی آلاینده ها رو به خارج از محیط منتقل میکنه و راندمانش نسبت به بخاری های معمولی گازی به شدت بالا هست . درسته که هزینه ی اولیش یکم گرونه ولی دستگاه بسیار خوب هست و میتونه سال ها کار بده.

البته بهتره قبل از اقدام به خرید هیتر چندتا مورد رو هم توجه کنید. تمام درزهای گلخونه رو بگیرید ، حتما حتما یدونه ترموستات در گلخونه نصب کنید ، جلوی فن هیتر حتما باز باشه تا گرما در یک نقطه متمرکز نشه و سریع از جلوی دستگاه عبور کنه. اگه گرما متمرکز بشه ، ممکنه به گیاهانی که نزدیک هیتر هستن آسیب وارد بشه.

در کل باید همه جوانب کار بررسی بشه ، اگه منطقه ای هستید که هوا خیلی سرد هست ، حتما حتما حتما یه آلترناتیو خیلی خوب در نظر بگیرید که وقتی احیانا یک درصد گاز قطع شد گیاها دچار شوک دمایی نشن و از بین نرن.

در گلخونه هایی مثل گلخونه ی من که برای کاکتوس هست ، نیاز رطوبتی خیلی کمه و بالا نیست ولی اگه شما نیاز رطوبتی هم دارید ، میتونی ظرف آب بزارید کنار هیتر ! گرمایش جوری هست که اب رو به بخار تبدیل میکنه و با فنی که داره منتقل میکنه اینور اونور .

 

  • محمد محسنی